Veelgestelde vragen scootmobielverzekering

Een Wettelijke Aansprakelijkheidverzekering (WA-verzekering) is verplicht voor alle elektrisch of motorisch aangedreven invalidenvoertuigen. Deze verzekering eindigt ieder jaar op 30 april, maar kan op elke gewenste datum ingaan. Op 1 mei van ieder jaar moet het voertuig weer opnieuw verzekerd worden.

Ja, de poliskosten bedragen € 7,74, dit is inclusief assurantiebelasting.

Deze kosten bestaan uit administratiekosten, kosten van het verzekeringsplaatje, kosten voor het polisblad en de groene kaart die u ontvangt bij aanvang van de verzekering.

Bij een verlenging van uw scootmobielverzekering brengen wij opnieuw deze  kosten in rekening.

Nee. U bouwt geen schadevrije jaren op. Er is geen no-claim korting van toepassing. Voor uw verzekering maken wij geen gebruik van een Bonus-Malus tabel. Bij een schade kunt u dus ook niet terugvallen in uw korting.

De verzekering van de scootmobiel kan beëindigd worden. Dit kan gedaan worden door het verzekeringsplaatje aan ons terug te sturen. Als wij het plaatje ontvangen zullen wij de verzekering beëindigen en de teveel betaalde premie terug storten. Wilt u ons ook een IBAN doorgeven waarop de premie terug gestort kan worden?

Een groene kaart ontvangt u bij uw polis na het aanvragen of verlengen van uw verzekering.

 

Als u een aanrijding gehad heeft met uw voertuig zijn er verschillende situaties. Hieronder leest u wat u per situatie moet doen.

In alle gevallen neemt u de volgende stappen:

  1. Vul samen met de andere partij een Europees Schadeformulier in.
    Onderteken de voorkant van het formulier alleen als u het eens bent met de hierop omschreven toedracht. Verschilt u van mening over de toedracht, geef dit, voor het ondertekenen, duidelijk aan bij punt 14: Mijn opmerkingen
  2. Stuur het schadeaangifteformulier zo snel mogelijk naar ons op.
    U kunt de schade per mail bij ons aanmelden door een e-mail te sturen.
    Wilt u de stukken per post naar ons opsturen kan dit naar:
    ENRA Verzekeringen
    Postbus 210
    1610 AE  Grootebroek (Bvk)
    U kunt ons bellen tijdens kantooruren op 0228 – 520 000

Download het Europees Schadeformulier hier.

Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen

Mijn voertuig is casco verzekerd

U kunt voor de reparatie van uw voertuig contact opnemen met uw rijwielhandelaar waar u de verzekering heeft afgesloten. Wij zullen de schade dan verder met uw dealer, onder aftrek van het eigen risico, afhandelen

De tegenpartij is aansprakelijk voor de aanrijding en mijn voertuig is alleen WA verzekerd

Op de verzekering is verhaalservice gratis meeverzekerd. Probeer met de tegenpartij een Europees Schadeformulier in te vullen. Dit formulier kunt u naar ons opsturen. Wij zullen voor u proberen de schade te verhalen bij de tegenpartij.

Verhaalservice is altijd meeverzekerd. Raakt u betrokken bij een aanrijding en loopt u daarbij door schuld van een ander (letsel)schade op? Wij gaan kosteloos deze schade proberen te verhalen op de aansprakelijke partij. De verhaalservice is vrijblijvend. Wilt u verzekerd zijn van juridische bijstand? Kies dan voor onze aanvullende verzekering verhaalsrechtsbijstand.

Download het Europees Schadeformulier hier.

Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen

Ik ben betrokken geweest bij een aanrijding en ik ben aansprakelijk. Wat moet ik doen?

U kunt het schadeformulier, dat u samen met de andere bestuurder heeft ingevuld, naar ons opsturen. Wij zullen na ontvangst de schade met de andere partij regelen.

Download het Europees Schadeformulier hier.

Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen

 

Ja. Dit kunt u doen door uw verzekeringsplaatje aan ons terug te sturen. Als wij het plaatje van u ontvangen zullen wij de verzekering beëindigen en de teveel betaalde premie aan u terug storten.

Ja. Dit kunt u doen door uw verzekeringsplaatje aan ons terug te sturen. Als wij het plaatje van u ontvangen zullen wij de verzekering beëindigen en de teveel betaalde premie aan u terug storten.

Het is dus belangrijk dat u uw plaatje van uw scootmobiel afhaalt voordat u deze verkoopt.

Nee. U kunt de premie niet in termijnen betalen. U betaalt altijd de premie voor het verzekeringsjaar tot 1 mei in het daaropvolgende jaar.

Ja. Uw verzekering kan overgeschreven worden op de nieuwe eigenaar. Wat u hiervoor moet doen is het volgende:

De ‘oude’ eigenaar van de scootmobiel stuurt een e-mail naar polisafdeling2@enra.nl. U geeft dan de volgende gegevens aan ons door:

  • Naam van de nieuwe eigenaar
  • Adresgegevens van de nieuwe eigenaar
  • Geboortedatum van de nieuwe eigenaar
  • IBAN (rekeningnummer) van de nieuwe eigenaar

Wij zullen de verzekering dan overzetten op de nieuwe eigenaar.

Ja. Wij zijn te bereiken via e-mail.

Voor vragen aan de polisafdeling, over uw aanvraag of wijziging stuurt u een e-mail naar:

Voor vragen aan de schadeafdeling stuurt u een e-mail naar:

Voor andere vragen stuurt u een e-mail naar: info@enra.nl.

Een aantal wijzigingen kunt u online aan ons doorgeven.

Op deze pagina vindt u het overzicht van de wijzigingen die u online aan ons door kunt geven.

De scootmobielverzekering is persoonsgebonden. In principe mag uw partner dus niet in uw scootmobiel rijden.

Na telefonisch contact met ons kunnen wij hier eventueel een uitzondering voor maken. Ons telefoonnummer is 0228 – 520 000. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30.

  1. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Dit kan op www.politie.nl/aangifte.
  2. Neem contact met ons op. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:30 uur. Ons telefoonnummer is 0228 – 520 000

Ja. Dit kunt u doen door uw verzekeringsplaatje aan ons terug te sturen. Als wij het plaatje van u ontvangen zullen wij de verzekering beëindigen en de teveel betaalde premie aan u terug storten.

Uw verzekering eindigt iedere jaar op 30 april, maar kan op elke gewenste datum ingaan. Op 1 mei moet uw voertuig dan weer opnieuw verzekerd worden. U ontvangt van ons een voorstel hiervoor.

Als u uw verzekering aangevraagd heeft, ontvangt u van ons binnen 5 werkdagen uw verzekeringsplaatje. Als u het verzekeringsplaatje in uw bezit heeft kunt u gaan rijden met uw scootmobiel.

Binnen 5 werkdagen na het afsluiten van de verzekering ontvangt u uw  verzekeringsplaatje.

De polis vervalt ieder jaar op 1 mei. Voor deze datum ontvangt u het nieuwe verzekeringsplaatje voor het volgende jaar.

U kunt gebruik maken van de ENRA pechhulp als u onderweg onverwachts met pech langs de weg komt te staan. Of u de pechhulp meeverzekerd heeft ziet u op uw polis. ENRA pechhulpservice repareert uw rijwiel of voertuig niet, maar zorgt ervoor dat u én uw rijwiel of voertuig teruggebracht worden naar de startplaats van die dag.

Verzekerd is:

  • Hulp door de ENRA alarmcentrale als het voertuig ten gevolge van pech, diefstal of een verkeersongeval niet meer bereden kan worden. U kunt onze alarmcentrale bereiken via telefoonnummer (+31) 088 – 877 8044.
  • Verzekerd zijn de kosten van de hulpverlening. De hulpverlening bestaat uit het vervoer van het verzekerde object en de opzittende(n) naar de startplaats van de tocht.
  • Meeverzekerd zijn ook de kosten van vervoer van het voertuig, de opzittende(n) en maximaal één andere deelnemer (met rijwiel)

Niet verzekerd is:

  • Een lege accu van een (high speed) E-bike indien deze voor het begin van de fietstocht verzuimd is tijdig op te laden of indien deze leeg is geraakt door het overschrijden van de actieradius als opgegeven door de leverancier.
  • Opzet van de verzekerde of iemand die bij de hulpverlening belang heeft.
  • Pech binnen de 1e kilometer van het startpunt van uw tocht.

Kosten worden alleen vergoed na voorafgaande toestemming van de ENRA alarmcentrale.